Wist je dat sociale media adverteren een van de beste manieren om jouw doelgroep te bereiken? In feite, een recente studie bleek dat sociale media reclame twee keer zo effectief is als de traditionele reclame-methoden! Daarom wenden meer en meer bedrijven zich tot sociale media om hun producten en diensten te promoten. In deze blog post, zullen we de verschillende soorten van sociale media reclame bespreken.
Social media advertising
Er zijn veel verschillende social media platformen waarop je kan adverteren, maar de meest voorkomende platformen zijn: Facebook, Tiktok en Instagram. Elk platform heeft zijn eigen regels en voorschriften. Het is belangrijk dat je begrijpt hoe elk platform werkt voordat je gaat investeren in advertenties.
Tiktok advertising
Tiktok advertising is een goede manier om een jonge doelgroep aan te spreken met creatieve content. De gebruikers van Tiktok zijn relatief jong. Oftewel, TikTok is een goed mediakanaal als jouw bedrijf een product of dienst aanbiedt die een jonge doelgroep aanspreekt. Het is ook pas sinds kort mogelijk om in Nederland op TikTok te adverteren. De concurrentie is hierdoor nog relatief laag. Op TikTok kan je dan ook jouw professionele content met een klein budget verspreiden naar een groot publiek.
Hoe werkt dit precies? Op TikTok koop je een plaats op de tijdlijn van een beoogde gebruiker. De gebruiker ziet de advertentie op zijn of haar tijdlijn voorbij komen en raakt daarbij mogelijk geïnspireerd of beïnvloedt. TikTok focust zich voornamelijk op telefoongebruikers, de advertenties op het platform worden dan ook in een verticaal mobiel formaat getoond.
Instagram advertising
Instagram advertising is ook een goede manier om een jongere doelgroep aan te spreken. De advertenties komen, net zoals bij TikTok, op de tijdlijn van een gebruiker terecht. Op Instagram heb je de mogelijkheden content in verschillende vormen te promoten: video, foto, (…). De marketing van Instagram is verbonden met Facebook. Het is dan ook noodzakelijk om een Facebook advertentieaccount te hebben. Je hebt daarbij wel de mogelijkheid om aan te geven op welk(e) platform(en) je de advertenties wilt plaatsen: Facebook, Instagram of op beide.
Facebook advertising
Als derde is er ook de mogelijkheid te adverteren op Facebook. Facebook is een goed platform om een oudere doelgroep aan te spreken met jouw content. Facebook is een populair platform om op te adverteren. Facebook advertising is voor veel organisaties een belangrijk onderdeel geworden van hun online marketing. De sleutel tot succes bij Facebook advertising is het blijven monitoren van de resultaten en het inzetten van waardevolle kennis over Facebook adverteren.
Als je intern niet genoeg marktkennis bezit, is het uitbesteden van social media advertising aan te raden. Een marketingbureau bezit veel vakkennis en heeft de benodigde vaardigheden om jouw advertenties een succes te maken!