Wanneer je als bedrijf een indruk wilt achterlaten, kan je met vormgeving erg ver komen. De meeste mensen zijn visueel ingesteld: ze denken en onthouden dingen door middel van beeld. Als je bij mensen het grote, succesvolle bedrijf Ikea noemt, dan zullen de meeste mensen meteen het logo voor ogen nemen: opvallend door de twee kleuren blauw en geel. Deze twee kleuren zijn in vele aspecten van Ikea meegenomen: in de winkel zie je deze kleuren verwerkt, maar ook op hun digitale media, sociale media en zelfs op het bonnetje wat je meekrijgt wanneer je je aankopen bij de kassa afrekent. Het hebben van een consistente huisstijl is niet alleen aesthetically pleasing, maar zorgt voor vele andere voordelen. In dit artikel worden een aantal van deze voordelen benoemd.
Imago
Door middel van een huisstijl bepaal je het imago van je bedrijf. Hierin kan je je huisstijl zo vormen dat het overeenkomt met de boodschap of indruk die je als bedrijf wilt achterlaten. Ook kan je ervoor zorgen dat hierin uitblinkt in vergelijking met je concurrenten. Een logo (en dus huisstijl) zal immers het eerste zijn wat je potentiële klant tegenkomt wanneer hij je winkel voorbij loopt, website bezoekt of reclame voorbij ziet komen.
Herinnerd worden
Zoals misschien al eerder met het voorbeeld van Ikea naar voren is gekomen is dat mensen je bedrijf sneller onthouden wanneer je een consistente huisstijl hebt. Vooral als je hierin unieke kenmerken hebt: opvallende iconen, kleuren, lettertypen etc.
Efficiënter werken
Naast de kenmerken die het voor je Imago en bekendheid heeft, is het ook binnen je eigen organisatie efficiënt om je huisstijl vast te zetten. Wanneer alle richtlijnen duidelijk zijn, wordt het design en communicatie uitingen makkelijker. Je hoeft je immers alleen nog maar te focussen op de inhoud.
Marketingbureaus
Veel bedrijven zijn echter zelf niet bezig met marketing zaken zoals een huisstijl, maar schakelen hier een reclamebureau voor in. Door de essentie van de look van je bedrijf, is het dus ten zeerste aan te raden om goed op het werk en kwaliteit van de vormgeving te letten van het potentiële reclamebureau wat je wilt inschakelen.
Een voorbeeld van een reclamebureau met goed gespecialiseerde vormgevers is marketingbureau Kicker.